CONTRAST - Contrasten in Landschappen


Opening: vrijdag 13 maart om 16.00 uur

met muzikale omlijsting van Ronald Nihot

Plaats: Kunstencentrum K38, Kanaalstraat 38 in Roden

 

Expositieperiode: 14 maart t/m 29 maart
Openingstijden: woensdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur

Org. Sectie Beeldende Kunst

Entree 1 Euro, kinderen t/m 16 jaar gratis.

 


Gertjan Scholte-Albers


In deze expositie worden landschappen getoond die op heel verschillende - contrasterend van elkaar- manieren geschilderd zijn. Bart van Oijen met zijn lyrisch abstracte landschappen, Gertjan Scholte-Albers met zijn feestelijk getinte landschappen en Marga Schepel-Hartman  met haar kleurrijke abstracte werk. Samengesteld is het een spannende expositie geworden aangevuld met de keramiek van Edit de Gooijer, dat gemaakt lijkt te zijn, uit stukjes Groningse klei. Ook zijn er sieraden, ontworpen door Janet Klok,  gemaakt met natuurlijke materialen en (half)edelstenen. De contrasten in deze expositie zijn uiteindelijk tot een harmonieus geheel samengebracht.



BART VAN OIJEN, Wedde

Na zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem werkte Bart van Oijen aanvankelijk op een illustratieve, vaak sprookjesachtige, wijze. Zijn realistisch werk onderging langzamerhand een verandering: hij begon zijn werk te abstraheren, om zelfs geheel afscheid te nemen van de werkelijkheid, door alleen maar gebruik te maken van vorm en kleur. Tegenwoordig houdt hij zich voornamelijk bezig met lyrisch abstract werk. Zijn technieken omvatten voornamelijk acrylverf op doek, en gemengde technieken op doek en papier.
Zijn abstracte werk heeft meestal een onderwerp uit de natuur als picturaal standpunt, maar al werkende, blijft daar vaak weinig van over. Van Oijen gebruikt weinig kwasten en penselen. Hij heeft duidelijk zijn eigen techniek gevonden, waarbij hij zich niets aantrekt van conventionele werkwijzen en met een gerust hart, oude lappen en zijn vingers gebruikt om tot het gewenste resultaat te komen. Op zoek naar absolute schoonheid. Naar aanleiding van zijn reizen, is in het recente werk, de warmte van Malta, Portugal en Kreta, te zien en de stilte van de Schotse Hooglanden. Sinds zijn verhuizing naar Wedde is ook de invloed van het Groningse landschap zichtbaar geworden door verandering in kleurgebruik
www.bartvanoijen.com

 




EDIT DE GOOIJER, Pieterburen

EDIT de Gooijer is een eigenzinnig keramist. Afgestudeerd als beeldhouwer aan de Willem de Kooning Academie, werkt zij monumentaal. Na haar opleiding heeft zij voor de klei gekozen. Oorspronkelijk begon zij haar werk te breken om onafhankelijk te zijn van de maat van de oven. De stukken kunnen in porties gebakken worden. Maar de oppervlaktestructuur bevalt haar zeer, evenals het cyclische proces: kleien, breken, assembleren. Het werk kan tevens gezien worden als een verwijzing naar archeologische vondsten. De plastische objecten zijn vaak geïnspireerd op organische vormen; keien, schelpen etcetera. Zij werkt vaak in series, haar werk is soms geglazuurd, soms niet, gepolijst, op hout gestookt, en in allerlei variaties. Haar laatste werk  is ongeglazuurd, maar gestookt op een houtvuur, de rook trekt op willekeurige plekken in de scherf. Uiteindelijk  zijn alle objecten (samen) een zelfportret. De liefde voor het materiaal en de productie motiveren haar, om voort te gaan en telkens andere mogelijkheden te onderzoeken.
www.editdegooijer.nl

 





GERTJAN SCHOLTE-ALBERS, Winsum

In het laatste jaar van de Academie voor beeldende kunst en vormgeving, besluit Gertjan Scholte-Albers zijn atelier vaarwel te zeggen, en voortaan buiten te gaan werken. Niet gehinderd door de weersomstandigheden, ziet men hem vaak ergens tussen het riet, of op het vlakke land, staan schilderen. Vanuit het schilderen naar werkelijkheid, ontstaat op een gegeven moment het verlangen naar vernieuwing, en zo ontwikkelt hij de “negatieve” kleurencirkel. Een verdere zoektocht naar nieuwe kleurharmonieën levert hem de “gemanipuleerde “ kleurencirkel op. Al deze kleurexperimenten zorgen dus ook voor kleurrijke werken. Abstraherend, figuratief, maar ook realistisch, op buitenmaatse doeken. Tezamen met de pasteuze en expressieve verfbehandeling, ontstaan zo feestelijk getinte landschappen. Vooral boslandschappen worden omgetoverd tot wonderlijke boompartijen in zinderend oranje, gloeiend rood of mistig blauw. Met veel contrasten wil hij de beleving van de natuur weergeven. Ook schildert hij langgerekte panorama’s van wel twee meter breed en slechts enkele decimeters hoog, waarop hij in meer realistische kleuren het vlakke en weidse Groninger land weergeeft.
www.scholte-albers.nl

 





MARGA SCHEPEL-HARTMAN, Norg

Marga Schepel volgde haar opleiding aan de kunstacademie in België en deed 2 jaar een specialisatiecursus aan het RHoK in Brussel. In 2006 en 2012 won zij de voorronde van de Talens Palet schilderwedstrijd en werd genomineerd voor de kunstprijs Hope &Desire in Antwerpen.
Ze werkt voornamelijk met acryl en allerlei materie. In de natuur vindt ze vaak boeiende composities, waar ze foto’s van maakt. Vooral landschappen en luchten werken voor haar heel inspirerend. Deze foto’s gebruikt zij om een abstract werk van te maken. Marga zoekt naar boeiende composities tussen verschillende elementen, zoals het contrast tussen licht en donke,r of ruimte en massa. Ook de spanningsvelden tussen kleurelementen, spreekt haar erg aan. “Het blijft een zoektocht…” zegt zij zelf.

 




JANET KLOK, Assen

Janet Klok is een echte autodidact. Zij heeft economie gestudeerd en jarenlang in de bankwereld gewerkt. Het maken van sieraden heeft haar altijd gefascineerd. Sinds 2002 ontwerpt Janet voor haar eigen atelier Sparkle* sieraden van zilver, goud en titanium, vaak gecombineerd met (half)edelstenen of andere niet alledaagse stenen, en natuurlijke materialen. Haar sieraden kenmerken zich door eenvoud en draagbaarheid. Janet vindt dat de combinatie van de verschillende materialen het ontwerp uniek moeten maken. De slogan van Sparkle*: ‘Handmade design jewellery, dare to be unique!’  Haar grote inspiratiebron zijn haar reizen naar alle delen van de wereld. Het tekenboek en de bijbehorende foto’s, zorgen voor genoeg ideeën en ontwerpen, maar toch ontstaat het uiteindelijke sieraad aan de werkbank. Het belangrijkste voor haar is dat het ontwerp bijzonder, uniek en goed draagbaar is.
www.sparkle-sieraden.nl


 

 

 

slide4.jpg